torsdag 1 oktober 2009

projektfnatt

Jag brukar ha svårt att påbörja saker om jag inte vet hur man ska göra, men nu har jag satt igång med två projekt.

Djupsäng i trädgården. Jag googlade på hur man gör och sedan satte jag igång med grävning. Maken har snickrat ihop ramar till kanterna och jag gör resten. Klokt nog har jag inte grävt upp hela trädgården på en gång utan tagit en bit i sänder. Tack vare det har det inte blivit något måste att få det hela klart utan jag har kunnat jobba med det när jag känt för det.

I år blir det två inramade bäddar - en för hallonbuskar och en för jordgubbsplantor och rabarber. Nästa år tänker jag utöka med björnbär och vinbär, samt plats för lite sådd.

Stickning. För sisådär tjugo år sedan var jag ganska duktig på stickning. En gång stickade jag t.o.m. ett halvt bakstycke till en kofta. Men efter den insatsen har stickorna legat på hyllan. Tills i våras då jag blev sugen på att sticka en riktigt härlig schal. Kompisen är syslöjdslärare så jag tänkte att hon skulle visa mej.

Men så blev jag plötsligt jättesugen på att börja på en gång. Åkte in till stan och köpte stickor och garn. Googlade och hittade en jättebra instruktion. Efter att ha följt den halvvägs kom fingrarna ihåg hur man gjorde (och jag som inte ens minns att jag la upp maskorna själv - gjorde inte mamma det?) och vips så var jag igång! Börjar med en halsduk som uppvärmning.

1 kommentar:

Maria sa...

Google är underbart när man är lite projektsugen.