onsdag 23 september 2009

fri från kemikalier

Sedan tonårstiden har jag efter varje dusch smörjt in mig med en lotion. Egentligen vet jag inte varför jag började - förmodligen för att alla andra gjorde det. I somras bestämde jag mej för att sluta. Jag menar, det är ju onödigt att använda onödiga produkter. Smalbenen behövde ett par extra smörjningar men nu är jag mjuk och fin utan något extra.

I födelsedagspresent fick jag en mineraldeodorant. Naturligt och miljövänligt men med en annorlunda känsla. Jag använde den några gånger men sedan blev det inte mer. Nu ska jag göra ett nytt försök - jag tror att det bara var ovanan som gjorde att det oparfymerade kändes ofräscht, för det luktade just ingenting. Och det är ju egentligen bra.

Efter ett par års tvekan ska jag nu ge mig i kast med balsammetoden, ett sätt att hålla håret naturligt fräscht utan schampo. Förhoppningsvis ska mina lockar - som oftast lyser med sin frånvaro - komma tillbaka så att jag kan låta håret växa igen. Dessutom kan tjejerna använda samma metod, vilket ju blir bra.

1. tvätta håret noga 2 ggr med godkänt schampo - i vårt fall Bamses barnschampo.
2. krama in godkänt balsam och skölj ur - i vårt fall Coop x-tra.
3. fortsätt sedan att tvätta håret med balsam när det behövs - gnugga noga i hårbottnen för att lösa upp smuts. krama ev. in ett lättare balsam efter tvätt.

Läs mer på lockig.se.


Dessutom har jag beställt en menskopp att använda istället för kemikaliestinna tamponger.

Samtidigt beställde jag tvättnötter, ett ekologiskt tvättmedel för kläderna.

4 kommentarer:

Mamms sa...

menskoppen har jag funderat på.... undra om den är bra.
men helt klart är det bra att leva mer ekologiskt.
kram

Di sa...

det där med naturliga dofter njuter jag av att du tänker i de banorna,jag är ju parfymallergiker och har jättejobbigt med alla "doftande" shampon, hårsprayer, parfymer,rakvatten mm..och får andnöd emellanåt. Tycker det låter bra att tänka lite doft, vi doftar rätt gott av en mild produkt också! Kramar

Vida sa...

Intressant med alla förändringar du gör, har också funderat på menskoppen.. känns så mycket enklare, billigare och miljövänligare men också lite ovant.. ska tänka lite till.

Balsam-metoden är jag jättenyfiken på sen jag läste om den så det får du gärna berätta mer om..

Härligt med alla kemikaliefria förändringar du gör.

Kramar

Anonym sa...

Allt består av kemikalier. En så enkel sak som vatten består av vätehydroxid. Mineraler och vitaminer är kemikalier även de. Vitamin B3 är t.ex. nikotinsyra. Vitamin B5 (pantotensyra, 3-[(2,4-dihydroxy-3,3-dimethylbutanoyl)amino]propanoic acid)