tisdag 23 juni 2009

sommarläsning

Sommar = bokläsning. I skuggan, på stranden, i kvällssolen... ja, en bok passar när som helst. Jag har laddat upp med lite smått och gott så att jag har lite att välja på:



Här är sommarens bokhög:


Katedralen vid havet av Ildefonso Falcones
En jättetjock bok med tvåveckorslån från bibblan, så jag satte omedelbart igång med läsningen. Bra från första sidan!

Livskraft av Helena Nyblom
Om kost för hormonbalansen m.m. En genombläddring gav ett trevligt intryck. Många recept.

Barnets psykologi av Andrej Kurpatov
Jag stötte på Andrej i något sammanhang på nätet och tyckte om hans tankar. Det här var den enda av hans böcker som fanns på bibblan. Om jag gillar den ska jag köpa de andra.
Good enough av Elizabeth Gummesson
"Bli fri från din perfektionism". Låter ju som en bra bok för mej. Förväntar mej många igenkänningar och förhoppningsvis några ögonöppnare.

Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón
Vindens skugga var ju bara såååå bra. Jag hoppas att jag inte blir besviken!

Min tjej och jag av Tony Parson
Tips från Vida.

Även denna bok har jag hittat i Vidas boklista.

Kroppens idéhistoria av Claes Ekenstam
Ett lån från en kompis som tyckte att den var jättebra att ha i bakhuvudet vid psykologi och sociologistudier.

Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark
Enligt min svägerska ska denna vara jättebra.

Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist
Jag såg dokumentären för några år sedan och när jag hittade boken i svägerskans bokhylla lånade jag den på stört.

Svart Fjäril av Anna Jansson
Är det Anna Jansson som Maria tycker är så bra? Jag lånade hem den utifall att...


Dessutom läser jag lite då och då:

Människors möten av Lorentz Lyttkens
Lorentz dök upp i rutan under ett av kursavsnitten i PUMT-kursen. Jag gillade det jag hörde och köpte en bok. Den är inte så högprioriterad, men så småningom ska jag nog bli klar med den.

Walden av Henry David Thoreu
Även detta en bok jag köpt och läser i lite då och då. Verkligen fascinerande att läsa samhällskritik som är 150 år gammal men som skulle kunna vara skriven idag!

1 kommentar:

Vida sa...

Oj vad spännande att höra om alla böcker du hittat... längtar efter ledighet och läsning själv..

Kramen