torsdag 16 april 2009

stressanalys

Jag har funderat på vad det är som stressar mej och kommit fram till följande:

- Maken har bytt arbetsplats (ofrivilligt) och har nu 5,5 mil till jobbet istället för cykelavstånd. Det innebär att han samåker och inte är så flexibel. Jag får sköta både lämning och hämtning, samt barnens fritidsaktiviteter. Dessutom kommer han hem senare än tidigare, vilket innebär att jag får stå med middagen varje dag. Jag känner mej fastlåst.

- Barnen har varit sjuka hela våren nästan... och nu är sonen febrig.

- Statistikkursen triggar igång mitt "gamla rationella jag" och jag märker att jag faller in i gamla stresstänk.

- Salstenta istället för hemtenta. Jag kan inte längre motivera mej till att proppa in en massa kunskap i hjärnan bara för en tentas skull. Helt meningslöst, tycker jag! Men det stressar mej att jag inte kan förmå mej att öppna böckerna...

- Terapiavslut. Jag ska gå varannan vecka i terapi fram till sommaren .Sedan blir det en uppföljning i höst. Jag känner inget större behov av terapi när jag jobbat klart med det vi håller på med nu, men det känns ändå stressande att avsluta.


Dessutom några saker som krävt ett beslut:
- ska jag gå sommarkursen i grannstaden så att barnen får gå på "dagkollot"?
- hur ska hösten se ut?


Åtgärder:

- de stora punkterna kan jag ju inte göra så mycket åt... men snart är iallafall barnens aktiviteter slut för säsongen. Och om två veckor börjar uppsatsskrivningen = inga föreläsningar.

- en studieplan kanske. Tror att det räcker för mej att få ordning på föreläsningsanteckningarna. Som det är nu har jag ingen överblick. Och statistiken kan jag redan, så ett G borde jag kunna klämma in utan större ansträning.

- ansökningstiden för hösten har nu gått ut så nu slipper jag tänka på vilka kurser jag ska söka.

- vad gäller sommaren har jag bestämt mej för att tänka på mej själv och inte på barnen. Den här sommaren vill jag inte pendla till grannstaden på sommarkurs, så jag skippar det.

6 kommentarer:

rosenblom sa...

Sedan när är 5,5 mil INTE cykelavstånd?

Komma hem senare än tidigare är en väldigt rolig formulering som betyder... Ja, vad betyder det?

Så, du läser statistik? Roligt. Kastade all min litteratur från den kursen nyligen. Den har hängt några år. Och flyttar... Den kan ju vara bra att ha. På drygt tio år användes den... just det - inte en enda gång.

Chissra sa...

Jag förstår hur du känner. Det är alltid jag som lämnar och hämtar så jag känner igen den där käsnlan.
Du kommer att klara salstentan perfekt.
Vad ska du läsa i höst?

Kram

Di sa...

vad skönt att du kan bena ut och titta på stressen från ett annat håll, lösningsfokus, och hitta vad du behöver för dig själv! Det är alltid lite "scarry" att släppa en kontakt som ändå finns där som någon slags boj, men tror absolut att du kommer att fixa det. Sen är det väl inte mer än att du kan kontakta honom igen om du behöver?Kramar till dig bara för att...

malve sa...

Rosenblom: Det är väl mer en fråga om tid än möjlighet om det är cykelavstånd eller inte. Och duschmöjligheter... Statistiken är en liten fjuttkurs i psykologin. Jag har faktiskt använt mej av mina statistikkunskaper i verkligheten - det gäller att jobba på rätt ställe ;)

Chrissra: Till hösten blir det sociologi och kanske en psykologikurs.

Di: Ja, du har rätt. Ett år framöver får jag ringa om det är något, så det blir nog bra.

Maria sa...

Du är så himla duktig på att sätta dig ner och bena ut allting. Önskar att jag själv ska komma lika långt, just nu yrar jag runt som en höna utan huvud. Jag vet att jobbet ligger bakom men inte sätter jag mig ner och benar utan jag gör mitt gamla sätt dvs yrar runt och håller mig sysselsatt så att jag inte fastnar i tankarna.

rosenblom sa...

Äsch. Det handlar bara om att sova lite mindre... ;-)

Jag använder mig av statisken varje dag. Oftast sannolikhetslära. I jobbet förvisso men mest privat.