torsdag 19 februari 2009

tankar om ångest

"Om vi överhuvudtaget lyckades bli fria från all ångest, skulle det innebära att vi berövades den mest konstruktiva och stimulerande kraften i vårt liv och för vår överlevnad.

Psykisk hälsa är att leva utan förlamande ångest, att leva med normal ångest som en energikälla, en livgivande och livsstegrande kraft."

Rollo May


Jag har märkt att jag blivit så rädd för allt vad ångest heter att jag tycker att allt som inte är helt ångestfritt är besvärande. Förmodligen för att jag ser varje ångestkänsla som första steget mot den förlamande panikångesten. Men...:

Ångest är normalt. Alla människor känner ångest.
Ångest kan vara någonting positivt. Ångest är en signal om att någonting är fel och en kraft som möjliggör förändring.

2 kommentarer:

Ulrika Gabriel sa...

Det blir lätt så att har man känt ångest under en period i sitt liv, eller varit deprimerad, så är man rädd för att "fastna" i de känslorna igen - vilket inte är så konstigt i sig.
Men,precis som den kloke Rollo May uttrycker det, så är det en del av vårt liv. Det gör vi klokt i att försöka förstå. Livet vore rätt så PLATT utan dessa känslor...

Anonym sa...

Precis i de tankarna har jag oxå cirkulerat...Rollo May är klok, bra ord!