fredag 27 februari 2009

sviterna efter 80-talets hälsokampanjer

Jag gick på högstadiet under masskampanjernas årtionde. Det var non-smoking generation, non-fighting generation, rör inte min kompis (mobbing), mjölk ger starka ben, aidskampanjen och säkert ännu fler.

Alla kampanjerna var riktade mot undomar, så det fanns ingen fredad zon. Skolan, tidningar, tv, reklampelare, bussarna... överallt bankades budskapen in.

Och det var ju inget fel med budskapen. Men jag ställer mej frågande till att ständigt överösa människor med pekpinnar om vad som är rätt beteende. Jag har alltid haft hög moral och var "välanpassad" (ett starkt över-jag som Freud skulle ha sagt) och jag är säker på att det här har påverkat mej negativt. Genom att ständigt matas med beteendebudskap begränsades min frihet att tänka själv. I många fall var det ju ren skräckpropaganda. Och det gick ju inte att värja sej, för kampanjerna hade ju rätt.

Jag har också uppmärksammat att jag har väldigt svårt att förstå människor som börjar röka, som inte använder kondom o.s.v. Men senare generationer har ju inte blivit "hjärntvättade" på samma sätt som vi blev. Och alla var väl inte lika mottagliga som jag var.

Jag röker inte, slåss inte, mobbar inte och har säkert sex. Så visst var det lyckat ur samhällsperspektiv. Men jag som individ har fått betala ett alltför högt pris. (Och jag hade säkerligen inte börjat slåss eller röka utan kampanjerna heller.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns fortfarande som om kampanjerna inriktar sig på vår generation. Om du som förälder inte gör si eller så riskerar du att dina barn får men för resten av livet. Gör karriär och visa att du som kvinna kan nå toppen. Du ska likväl vara en mamma som pysslar, ordnar middagar, piffar heminredningen, tränar, odlar sina egna intressen, är en god väninna etc. Skillnaden nu är att media står för kampanjen och den är inte helt hälsobefrämjande. Det hade kanske varit bättre om vi lärt oss att röka, slåss och mobba. ( :

Anonym sa...

hey, det var ett klartänkande inlägg. I like. Det ligger mycket i det du skriver. Du får gärna utveckla.