lördag 7 februari 2009

omorganisation

Såklart kan jag inte storstäda utan att flytta om och effektivisera. Tur att vi är flera som hjälps åt, så att vi kanske blir klara i dag...

Jag har redan rationaliserat en hel del det senaste året:

- röjt i fönstren och har nu bara blommor som klarar vattning var tredje vecka (=paraplyblommor). Varje gång jag dammar ställer jag dem i duschen och däremellan slipper jag tänka. (Blomvattning var en stor energitjuv för mej!)

- röjt och röjt och röjt (men det hjälper ju inte)

- speciella pryllådor, t.ex. en kökslåda för barnens färdiga pyssel och teckningar, en låda i hallen för diverse småkrafs.

- placerat ut korgar och skålar på de ställen där laddare och småprylar alltid hamnar. Ganska smart, för nu ser det faktiskt prydligt ut utan att vi har ändrat beteende.

- plockat bort en del möbler som alltid blev överbelamrade med saker (översatt i feng shui har jag sett till att energin inte stagnerar (för där hamnar det prylar).

- sett till att förvaringen är där vi är, t.ex. ett köksskåp för pärlor, pennor och sånt, en korg för Wii-prylarna vid teven, en korg för småböcker i bokhyllan m.m.

- biblioteksböckerna har fått en egen plats i bokhyllan, och så har jag en speciell återlämningsplats i hallen.

Idag håller jag på att organisera mina skolböcker. Först tänkte jag ha en hylla i mitt pysselrum (i källaren) men jag sitter aldrig där och pluggar så jag tänkte om. Nu ska jag ha en hylla i bokhyllan. Lättillgängligt så att det blir enkelt att plocka undan.

Dessutom klurar jag på hur vi ska göra med de bärbara datorerna. Det vore ju skönt att ha en egen plats för dem där vi kan ställa dem på laddning. Dessutom hittade jag en borrmaskin som stod på laddning bakom gardinen i vardagsrummet. Hmmm...

Våra kameror, som nu är tre till antalet (en systemkamera var + den gamla som vi behåller som en smidigare ta-med-kamera) hamnar lite här och där i huset. Kanske ska vi ha en låda för dem i hallen?

Bäst att fortsätta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad många bra tips jag fick på förbättringar i min egen lilla röra.
Tack för kramen igår. Den behövde jag verkligen.