torsdag 22 januari 2009

nervös eller ångestfylld?

Vad är det egentligen för skillnad på vanlig nervositet och ångest?

Det första jag kom att tänka på var att det känns helt olika i kroppen. Nervositet känns som ett pirr i magen. Eventuellt med ett lätt illamående. Ångest däremot drar igång kroppen: magen värker, jag får andnöd o.s.v.

Men när jag tänkte efter kom jag på att den stora skillnaden finns i huvudet. När jag är nervös tänker jag mest på att jag hoppas att allt blir bra. Nervositet är för mej lika med spänd förväntan. Medan ångesten framkallas av en kaskad av katastroftankar och tänk om...

Naturligtvis är det en gradskillnad. Men ju längre tiden går, desto mer benägen blir jag att känna mej nervös i stället för ångestfylld. Vilket finurligt nog leder till att jag håller ångesten borta.

Så här är det för mej. Hur är det för er?

2 kommentarer:

Anonym sa...

För mig är det bara en enda röra med mycket illamående....

Anonym sa...

Åh kloka du :-)

Tack.

Kramar