måndag 8 december 2008

vårens studier

Nu är jag jättesugen på heltidskursen i psykologi till våren. Kruxet är väl att hälsopedagogiken som jag läser nu fortsätter nästa termin också och den vill jag ju fortsätta på. Fixar jag att ha den som lågprioriterad "när jag har tid"-kurs till våren?

Jag har tre alternativ:
1) Fortsätta halvfartskursen i hälsoped. + halvfart sociologi i grannstaden (=tågresa var tredje vecka)
2) Psykologi helfart = skjuta upp vårterminens hälsopedagogik ett år = till hösten kan jag inte läsa B-nivån utan "måste" (för att få en rimlig studietid) läsa psykologi i grannstaden=tågresor tre ggr/vecka
3) Psykologi helfart + fortsätta halvfartskursen i hälsopedagogik

Min lillasyster läser psykologin nu i höst, men har fått godkänt att skriva uppsatsen tillsammans med mej i vår. Vilket känns toppenkul och säkert går mycket smidigare än att skriva med någon man precis lärt känna. Så alternativ 1 går bort.

Kortsiktigt känns nr 2 bäst, men om jag ska se ett år framåt tror jag mer på nr 3. Och jag tänker att jag kan börja läsa in litteraturen till hälsoped. nu när jag är klar med tentan, så är det "bara" grupparbetena kvar - och då måste jag ju släppa mitt kontrollbehov på dem.
Dessutom ska lillasyster lämna in en uppsatsplan till psykologin efter jul, och vi har redan börjat spåna på ämne, så vi kommer att vara väl förberedda till våren.

Ser ni hur jag övertygar mej själv om att jag ska fortsätta med min kurs? Hahahaha. Man kan alltid vinkla allt som man vill. Fast jag inser det vettlösa i att gå från att vara orolig för om man klarar heltid till att fundera över om man ska läsa 1,5-fart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kör på men glöm inte att känna efter. Märker du att det blir för mycket med båda kan du ju alltid släppa en kurs och göra omtentor nästa termin.

Och du, sänk ribban på prestationen. Visst är det roligt med VG men det räcker ju med ett G för att klara kursen.

Anonym sa...

Åh,,,jag tycker att det låter jätteintressant :-)


Kram