onsdag 26 november 2008

sanering bland julrutinerna

I år känns det som att jag inte har så mycket att stå i till jul. De senaste åren har jag sanerat rejält, plockat bort och förenklat. Det som är kvar är det jag tycker är roligt och saker som innebär gemenskap.

Städning
Förr vände vi upp och ner på hemmet dagarna före jul och städade in i minsta vrå.
Nu har vi insett att det inte är någon större idé att städa en massa innan jul. När granen åker ut tvingas man ju ändå ta ut mattorna och dammsuga bakom soffan.

Istället för att putsa fönster inför julen putsar vi nu innan första advent. Iallafall invändigt. Och om orken och tiden räcker till putsar jag sovrumsfönstren också.

Julkorten blir enklare och enklare. Snart skippar jag dem nog helt. Eller lämnar över tillverkningen till barnen.

Pepparkaksbaket gör vi tillsammans med brorsans familj, och lussekatter tycker jag är roligt att baka.

Julgodistillverkningen är makens stora passion. Så där lägger jag inte många knop. En hjälpande hand till barnen bara.

Julpyntandet har vi också dragit ner på. Adventsfint i fönstren, värmeljus och ett par juldukar och tomtar dagen före julafton.

En massa tid över till mys framför brasan och glöggdrickande med andra ord. I lugn och ro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sund inställning, å så mycket mer njutbart :) varm kram och hoppas ni mår bättre!

Anonym sa...

Vad skönt att du har hittat en bra nivå.