torsdag 20 november 2008

favoritord - kategori roliga

Flajjen
Jag sitter alltid på flajjen när jag äter frukost. Så att jag slipper barn som kivas om vem som ska sitta bredvid mamma. Ja flajjen, änden på bordet alltså.

Flärp
Det ultimata ordet. Kan betyda lite av varje. Det är jag som bestämmer.

Spritan
På äldre dar ville min mormor vara ungdomlig. Jag glömmer aldrig när hon och morfar gled in i vårt kök med likadana träningsoveraller, solglasögon och bilnycklarna lite nonchalant käckt i handen. Coola, tyckte min mormor. Själv kan jag fortfarande vika mej dubbelt i skrattkramper bara jag tänker på det. Nåja, när mormor blev änka började hon handla själv på systembolaget. Bara det var en stor grej för henne, som levt i traditionen att det var mannens ansvar att förse hemmet med starkare drycker. Mormor själv sa att hon skulle åka till Spritan.

Ycket, hygglo
Får mej att minnas undomens glada dagar då man tiggde godis av kompisarna.

Släkts
Jag garvar alltid när maken min säger det öländska uttrycket för brås på. Han släkts på sin mamma.

Ju.
Det är ju alltid kul med ett ju. Ju.

Köökan
En av mina värsta spåkliga uppleverser som mamma var när sonen kom hem från dagis och pratade om köökan. Kyrkan heter det ju. Men så här några år senare är det rätt kul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skön läsning:)

Vida sa...

Sitter här med ett brett leende och småfnissar. Vilket fantastiskt inlägg.

Kramar