onsdag 9 juli 2008

energitjuvar

Jag läste om energitjuvar och började fundera lite över vilka som stjäl min energi. Energitjuvarna i min närhet är i första hand människor som jag inte kan bryta med och vars största fel är att de på något sätt irriterar mej. Oftast genom sin egoistiska läggning.

Min taktik är i första hand att försöka minimera umgänget med dem. För när jag väl träffar dem lägger jag ner mycket möda på att inte bli illa omtyckt av dem. Ett beteende som jag stör mej hemskt mycket på och håller på att jobba bort.

Dessutom försöker jag ändra min inställning till personen i fråga och då tycker jag att Kay Pollaks bok "Att välja glädje" har varit till stor hjälp. Dags för en omläsning tror jag.


Och när jag satt och tänkte kom jag på att jag har en expert i familjen!

Min 5-åring är väldigt lyhörd och enkel att leka med, men hon har råkat ut för flera kompisar som alltid vill bestämma i leken och inte kan turas om ("får jag inte det så går jag hem..."). Istället för att foga sej till varje pris för att få leka (som jag gjorde när jag var liten) väljer hon bort dem och ägnar sej åt någonting annat.

Väldigt starkt gjort tycker jag! Och förmågan att argumentera och få igenom sin vilja tränar hon på dagligen, så jag är inte det minsta oroad för att hon bara tar den lättaste vägen ur en konflikt.

Detta har lett till ett lite komiskt läge. Sonens bästis har en lillasyster som är mellan mina döttrar i ålder. Hon vill helst leka med min 5-åring - som inte alls är intresserad (eftersom hon är väldigt dominant), medan min 3-åring jättegärna vill leka med den här tjejen.

4 kommentarer:

Vida sa...

Vilken klok lärare du har i ditt hushåll!

Den boken står på min lista över böcker jag vill läsa men jag har inte lyckats komma ihåg att köpa den... nu måste det bli av.

Kramar från Vida

- Lilltanten - sa...

Vad klokt av dig att studera din 5-åring och ta lärdom av hennes agerande. Jag tror faktiskt att vi har mycket att lära oss av barnen. De är mycket lyckligare än vi.
Kay Pollaks bok har jag på mitt nattduksbord och läser lite då och då, den är verkligen till stor hjälp när man vill förstå både sitt eget och andras handlande. Du går framåt Malve! Kram!

Anonym sa...

Mina barn kollar aldrig på bollibompa på kvällen. Däremot händer det att de kollar på sjukhuset på 3:an med mig. Jag är snuskigt förtjust i allt som har med sjukhus att göra. Först tänkte jag att det kunde vara skadligt för barnen att se på sånt, men de visar aldrig blodiga operationsbilder utan mest handlar det om mötet mellan människor och de olika yrkesrollerna på o kring sjukhus. Barnen sitter alltid nära mig och jag förklarar allt som sker, och de är väldigt fascinerade :-)

När det gäller barnprogram så kollar de på barnkanalen någon timme på morgonen istället. Oftast mellan 6 o 7.

Anonym sa...

hi hi kommenterade visst på fel inlägg. är inte så van vid blogger.com.