tisdag 3 juni 2008

zonterapi och samtal

I dag var det dax för besök nummer två hos friskvårdsterapeuten. Den här gången "fick" jag zonterapi. Mmmmm...så skönt. Det stack och drog i tinningarna när hon masserade fötterna vilket visar att jag är spänd i ansikte och käkar. Vilket jag ju visste. Nu känner jag mej behagligt avslappnad och sömning.

Hon kombinerar behandlingar med kosttillskott och samtal vilket känns väldigt bra. Hon är en positiv fläkt som motiverar och inspirerar mej. Vilket känns välbehövligt eftersom det kan vara ganska tungt att hålla modet uppe. (Min terapeut är inte så värst duktig på just det, mer än när det gäller specifika frågor.)

Jag fick en enklare andningsövning att göra några gånger om dagen där poängen var att fokusera bort tankarna. Hon förklarade varför det är så viktigt att mentalt komma ner i varv och jag känner mej verkligen inspirerad.

Visserligen har jag ju läst det på flera ställen och känner ju att jag blir lugnare av att meditera, men jag har ändå inte riktigt tagit in det, tror jag. En kort stund tre gånger om dagen var fullt tillräckligt för att kroppen ska kunna börja "läka", och det känns ju lättare att få till nu när barnen ska vara hemma än ett långt meditationspass.

Vi pratade också om hur vikigt det är att kunna släppa en tanke. Att inte ha allt det gamla malande i huvudet. Antingen kan man föreställa sej hur tanken rinner av en eller att man kastar iväg den. Själv gör hon så att hon knyter händerna vid bröstet och andas ut samtidigt som hon kastar bort tanken.

Inga kommentarer: