måndag 2 juni 2008

jag och tröttheten

I helgen har jag försökt förstå vad det är som gör mej så trött och vad som egentligen försigår i min hjärna när jag blir frenetiskt aktiv. Och faktiskt har jag kommit det på spåret.

Jag har bara tänkt att jag är trött, men om jag delar in tröttheten i fysisk trötthet, sömnighet och mental trötthet så blir bilden tydligare även om gränserna är ganska flytande.

Den trötthet som jag oftast känner är mental trötthet som om jag inte lyssnar påverkar hela kroppen så att jag blir alldeles matt och tom inuti. Det går inte att sova sej pigg utan det bästa är faktiskt att meditera, att låta hjärnan vila. Jag blir trött i huvudet av att hålla koll på för mycket saker och av att stressa.

Det jag har sett tydligt i helgen är att jag så fort jag gör någonting blir stressad och att jag har väldigt svårt att vila i det jag gör. Om jag inte aktivt fokuserar på nuet så vandrar tankarna inte bara iväg utan jag planerar och tänker vidare vilket gör mej stressad. Stressen påverkar mej också så att kroppen blir trött eftersom jag höjer tempot (vilket i sin tur leder till mer stress) samt att kroppen reagerar så starkt på stressen.

När hjärnan har triggats igång går den av bara farten. Igår fick jag plöstligt för mej att jag skulle åka och köpa växter. När jag kom hem insåg jag att trappan behövde städas innan jag satte dit krukorna och sedan rensade jag mellan plattorna när jag ändå var igång. Inne flyttade jag runt blommorna för att få det optimalt och kunde knappt sitta stilla när jag ätit färdigt. Maken min fick säga till mej på skarpen för att jag skulle sitta kvar.

Och så insåg jag att jag behövde nya krukor och funderade på om jag skulle ta med mej barnen till Ikea någon dag. Och där hejdade jag mej. Hmmm...jag är ensam med barnen i tre dagar. Inte så himla smart att dra iväg till Ikea kanske... hushålla med energin var det ju...

När jag varvat upp så pass så får jag svårt att somna, och svårt att somna om när jag vaknar. Detta trots att jag har en förkylning på gång och är väldigt trött i kroppen. Och så drömmer jag rörigt och mycket.

Jag behöver träna mej mer på att bara vara när jag gör. Och att ta paus. Igår satt jag och läste tio minuter i en stol samt låg en kvart på en filt. I övrigt var jag igång (=stressad) hela dagen.

För att må bra behöver jag:
- Tid för meditation
- Bara vara utan att göra
- Göra med medveten närvaro i lugnt tempo

Att det ska vara så svårt...

1 kommentar:

- Lilltanten - sa...

Men du är så medveten och klok! Det är en jättefördel för ditt "tillfrisknande". Att du vet om att du behöver vila. Det är första steget. Vad bra gjort av dig att ligga på en filt och bara vila och att läsa i några minuter. Jättebra! Du är inte ensam om att stressa på sådär och det är inte ditt fel, vi lever i ett samhälle som inte accepterar vila. Tänk på alla kontor där människor sitter i telefonkö och samtidigt skickar ett mail. Vi har glömt av hur det är att göra ingenting. Vi måste hitta tillbaka dit, som till barndomen, när man kunde sitta i timmar och titta på vattnet som rann i en bäck. Då fanns inget dåligt samvete, eller skuldkänslor eller stress. Det går att hitta dit igen! Du vet vägen, men ge dig själv tid.
KRAM!