måndag 19 maj 2008

lev enklare

Under min köpstoppstid har jag nu läst Lev enklare - Idéer för en hållbar livsstil av Giséla Linde.

Boken gav mej inte så många nya tankar förrän i slutet eftersom det är det här jag har jobbat med i terapin det senaste året, men det gav mej en bra helhetsbild, något som jag kan sakna från terapin där vi hela tiden tar tag i det som känns som nästa steg.

Målet är förstås ett hållbart liv - med självkänsla och utan stress, men det känns ändå som att jag kanske skulle behöva visualisera det starkare.

De sista kapitlen inspirerar till att våga leva det liv jag vill leva och att våga lita på att mina förmågor och på tankens kraft.



Måste - Borde - Vill

I höstas när terapeuten började prata om att man oftast inte måste bara stirrade jag på honom och fattade ingenting. Livet är ju fullt av måsten!

Efterhand som vi jobbade med mina måsten och borden insåg jag att det mesta faktiskt inte är nödvändigt.

Iris Johanssons skrifter fick mej att tänka till ytterligare. Förutom att överleva (ha mat, kläder och tak över huvudet) måste man ingenting - det är tillägg som man ska glädjas åt och inte ta för givet. Ju!

Giséla Linde driver det ytterligare ett snäpp: Måste man egentligen ta hand om sina barn? Det finns faktiskt människor som lämnar sin familj. Det kan man göra.

Genom att tänka så blir ju faktiskt inte de sista måstena heller måsten. Jag måste inte laga mat, bada barn, lämna på dagis o.s.v Men jag vill det. För jag vill finnas där för mina barn.

Vilken befrielse att tänka att jag faktiskt gör allt det här för att jag VILL! Istället för att stöna över alla måsten.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hm... tre gånger har jag försökt lämna en kommentar med mitt wordpressnamn men lyckas inte.

Istället för att skriva om en fjärde gång kommer en sammanfattning: Boken verkar bra, jag fick den på posten idag. :)

Hoppas det här kommer fram. Annars ger jag upp...