fredag 2 maj 2008

att gå sin egen väg

Den senaste tiden har jag ramlat över böcker och film om människor som bryter upp från vardagen och går sin egen väg. Människor som försöker befria sej från samhällets normer.

Ikväll har jag sett Into the Wild, en film om en ung man som skänker bort sina pengar och bestämmer sej för att lifta till Alaska. Under färden upptäcker han meningen med livet och vad det innebär att vara lycklig.

En mycket bra film som jag varmt rekommenderar.

Och så två böcker av Erlend Loe, en norsk författare.

Doppler
För några år sedan såg jag och min man ett norskt litteraturprogram där Erlend Loe intervjuades angående boken. Vi skrattade så vi grät, men när vi skulle köpa boken hade den inte kommit ut på svenska, och sedan glömde vi bort den. I förra veckan såg jag den på biblioteket och lånade den genast!

Doppler handlar om en man som en dag tröttnar på att alltid vara duktig och bestämmer sej för att lämna sin familj och flytta ut i skogen i samhällets utkant. Där lever han sedan av det naturen har att ge, tillsammans med en älg. En tänkvärd, samhällskritisk bok med mycket humor.


naiv. super.
Boken handlar om en ung man som börjar fundera på livets stora mysterier. Han avslutar sina studier och flyttar in i sin brors lägenhet där det enda han gör är att tänka. Och kasta boll. Och...

Också det här är en tänkvärd bok med galen humor som iallafall jag tycker var hysteriskt rolig.



Inga kommentarer: