onsdag 30 april 2008

080430: att duga

Nu ser jag klart och tydligt att att alla mina måsten och tankar om hur jag ska vara är ett försök att öka mitt värde gentemot andra människor. Eftersom jag inte tycker att jag duger så måste jag göra mej själv bättre.

Vilket skapar en känsla av falskhet eftersom jag innerst inne vet att jag ändå inte duger, att jag bara försöker skapa en perfekt yta. Och bara går och väntar på att bli avslöjad.

Enligt terapeuten förstärker mitt agerande mot perfektion känslan av att inte duga. Och så har det blivit en ond cirkel.

På ett (ytligt) plan tänker jag ju inte på mej själv som värdelös. I trygga situationer och när säkerhetsbeteendena funkar, så tycker jag ju inte att jag är så dålig. Men så fort det är någon situation som jag inte behärskar eller människor som jag placerar över mej på duglighetsskalan så känner jag mej totalt värdelös. Den grundläggande känslan är att jag inte duger som jag är.

Vad är beteenden som jag lagt mej till med, och vad är det som är mitt sanna jag?
När jag placerar mej själv lägre än andra så ser jag ner på mej själv. Ser jag då ner på andra människor som jag placerar under mej? Det vore ju hemskt!

Lite att fundera vidare på alltså...

Inga kommentarer: