torsdag 24 april 2008

080317: följden av låg självkänsla

Följden av låg självkänsla i livet (ur Höj din självkänsla med kognitiv beteendeterapi av Melanie Fennell):

Boken börjar med att man ska försöka se vad i ens liv som påverkas av att man har låg självkänsla.

Följande exempel som tas upp i boken tycker jag stämmer väl in på mej:(Jag har sedan i somras jobbat med en del av punkterna men jag utgår från det läge som var då, för känslan är fortfarande den samma och jag måste aktivt gå in för att t.ex. inte ta på mej att fixa saker bland kompisarna.)

Skola och arbete
"En person med låg självkänsla kan präglas av dåliga prestationer och undvikande av utmaningar eller kanske sträng perfektionism och obevekligt hårt arbete som underblåses av rädslan att misslyckas."

Jag pendlar mellan att undvika utmaningar och behovet av att vara perfekt. Om jag inte på förhand tror att jag kommer att prestera väl så avstår jag helst. Intressant att hon tar upp detta i samma mening. För jag har aldrig tänkt på att det nog är två sidor av samma mynt. Att rädlsan för att misslyckas ligger i botten i båda fallen.

Personliga relationer
"För att dölja sin osäkerhet lägger sig en del till med att alltid vara sällskapets medelpunkt och uppträder alltid självsäkert och behärskat, eller sätter till varje pris alltid andra före sig själva. De tror inte att någon kommer att vilja ha med dem att göra om de inte uppträder på det viset."

Jag kan väl inte påstå att jag brukar vara sällskapets medelpunkt, men i en grupp tar jag ofta initiativet. Och jag försöker oftast ha en självsäker mask både när det gäller hur jag är och vad jag gör. Jag har svårt att erkänna mina svagheter och vill gärna att folk runt omkring mej ska tro att jag lever ett perfekt liv (tidigare i livet kändes en obokad helg som ett socialt misslyckande). Mitt mål i relationer är nog att försöka passa in och bli någon som är accepterad (inom vissa gränser). Jag har svårt att säga nej och tar på mej extrauppgifter för att "bli godkänd".

Fritidsaktiviteter
"...undviker alla aktiviteter där de riskerat att bli bedömda eller där de inte är tillräckligt framgångsrika (t.ex. målarkurser...), eller tror kaske att de inte förtjänar belöning och njutning eller att koppla av och ha det roligt."

Kul att hon tog upp målarkurser som ett exempel. Precis så var det ju för mej med målarkursen som jag anmälde mej till. Jag vågade inte gå eftersom jag inte trodde att jag skulle vara särkskilt duktig på det.Belöningar och att få tänka på nöjen även innan alla vardagliga göromål är genomförda har jag också svårt för.

Trots att min terapeut tjatat på mej om att jag måste belöna mej i säkert ett år har jag fortfarande väldigt svårt för det. Jag inser inte riktigt varför...

Vård av den egna personen
"...förlorar lätt förmågan att lyssna på kroppens signaler..."

Behöver väl inte kommenteras vidare. Fast nu börjar jag bli väldigt observant, måste jag säga.

Inga kommentarer: